Vítězové festivalu Česká taneční platforma 2011
Vyhlášením Ceny diváka a ceny Institutu Světelného Designu za nejlepší světelný design skončil festival Česká taneční platforma 2011, který proběhl na třech pražských scénách (Ponec, Teatro NoD, Studio Alt@).
Do programu bylo letos vybráno uměleckou předporotou (Kristina Durczaková, Yvona Kreuzmannová, Ivana Kubicová, Nina Vangeli) celkem 14 děl z přihlášených 40 inscenací. Česká taneční platforma byla koncipována jako otevřený prostor pro setkávání umělců a producentů z celého světa. Mezi hosty nechyběl například ředitel CDC-Biennale nationale de danse du Val de Marne Daniel Favier (FR), zakladatel a umělecký ředitel amerického tanečního tělesa Emerson CityDance Ensemble Paul Gordon (USA) či umělecká ředitelka prominentního amerického centra pro současný tanec Dance Theater Workshop Carla Peterson (USA). Někteří z nich usedli v jedenáctičlenné porotě, která měla za úkol rozhodnout o tom, kdo si odnese cenu nejlepší Tanečník / Tanečnice roku a nejlepší Taneční inscenace roku. „Je to poprvé, co jsem v roli porotce na taneční přehlídce. Musím přiznat, že primární zájem vychází z mé zvědavosti a touhy vidět, co se dnes v České republice v oblasti současného tance děje. Hledáme tanečníky a choreografy, kteří by se mohli zapojit do nového tanečního projektu v residenci La Briqueterie nedaleko Paříže,“ dodává ke své roli Daniel Favier. Porota hlasovala v závěrečný den platformy, a tak už známe nominace na ocenění Taneční inscenace roku a Tanečník / Tanečnice roku. Šest z celkově sedmi nominovaných děl se umístilo i na špici hodnocení diváků. "Pouze názory na Transformu souboru VerTeDance se výrazně lišily. Skutečnost, že ze 14 děl uvedených na platformě získalo nominace porotců sedm, svědčí o velké vyrovnanosti špičky české taneční scény i názorové pestrosti expertů z pěti zemí světa," říká předsedkyně sdružení a členka poroty Yvona Kreuzmannová. Cena Tanečnice roku už v minulých letech potěšila následující osobnosti, které proto letos nebyly do nominací zařazeny. Byly to Lenka Vágnerová (2005), Lea Švejdová (Čapková) (2006), Anna Caunerová (2007), Helena Arenbergerová (2008), Nataša Novotná (2009) a Tereza Ondrová (2010). Letos se poprvé objevuje více návrhů na ocenění mužských tanečních výkonů.
O dvou vítězích je v tuto chvíli již jasno. Cenu diváka s nejlepším průměrným ohodnocením získala inscenace Mah Hunt choreografů Lenky Vágnerové a Pavla Maška ze souboru DOT504. Duet dvou lidí, kteří zakouší různé způsoby lovu, mohou diváci vidět v repríze 19. dubna od 20 hod. v divadle Ponec. Pořádající občanské sdružení Tanec Praha se rozhodlo vyhlásit vítěze ocenění Taneční inscenace roku a Tanečník / Tanečnice roku a zároveň předat Cenu diváka 6. června při slavnostním zahájení festivalu TANEC PRAHA 2011 v divadle Ponec.
Již potřetí byla organizátory Institutu Světelného Designu udělena Cena za nejlepší světelných design. Odborná porota pod vedením švédského světelného designéra Svanta Grogarna předala cenu Pavle Beranové, která vytvořila světelný design k choreografii Nataši Novotné (420PEOPLE) Sacrebleu. Hlavním kritériem poroty nebylo pouze precizní provedení, ale zejména podnětnost světelného designu a jeho kompatibilita s dalšími jevištními prvky. „Ocenili jsme zejména působivou asymetrii světla a dění na jevišti. Inscenace nás též oslovila silným sdělením a imaginativností,” říká Grogarn. V souvislosti se světelným designem porotu upoutala i choreografie Transforma (VerTeDance), která zaujala zejména účinným napojením světla na emoce performerů, a dále technicky čistá práce se světlem v inscenaci Mah Hunt (DOT504), kde světelný design zdařile konvenoval s dynamikou díla a scénickým designem. Organizátoři se shodli, že přínos a smysl ceny je zejména podpořit slibnou a nápaditou realizaci, která ukazuje zajímavá světelná řešení. V minulých letech cenu obdrželi Tomáš Morávek a Jan Komárek.
Závěrečná diskuze se zahraničními hosty přinesla pár přínosných podnětů a postřehů o kvalitě českého současného tance. “Byla jsem velice příjemně překvapena návštěvností a přijetím semináře Nové čtení tance, jehož diskuzí se aktivně zúčastnilo nejméně 70 lidí,” říká ředitelka a zakladatelka sdružení SE.S.TA Marie Kinsky. „Zaujala mě také schopnost formulovat a přesnost otázek, se kterými přicházeli čeští kritici a choreografové. Francouzští hosté semináře, Génevieve Vincent a Jean Gaudin, byli strženi energií a intenzitou, které z diskuzí vyvěraly,“ dodává Kinsky. Premiéra tohoto semináře v Praze, kde se u jednoho stolu sešli kritici, historici a choreografové nad otázkami o prvcích choreografické analýzy, upoutala také zahraniční hosty České taneční platformy. Seminář mimo jiné ukázal, že choreografické umění je opravdu živé a může oslovit publikum i mimo okruh běžného diváctva.