Pekařské výrobky, které jsou v obchodech dopékány ze zmrazených polotovarů nebo prodávány po předchozím rozpečení hotového výrobku, musí být od srpna odlišeny od čerstvě upečených výrobků. Pekaři změnu předpisu vítají, obchodníci kritizují.
Především obchodní řetězce část prodávaného pečiva dosud rozpékaly ze zmrazených výrobků, nebo dopékaly ze zamrazených polotovarů. Dosud to značit nemusely. Nově musí být takové výrobky na regále povinně označeny nápisem "rozmrazeno" nebo "ze zmrazeného polotovaru". Podle odhadu Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů se v současnosti dopéká téměř čtvrtina běžného pšeničného pečiva prodávaného v obchodních řetězcích.
Jak dnes upřesnil mluvčí SZPI Pavel Kopřiva, spotřebitelé ve dvou případech upozornili na nedodržení předpisu ze strany obchodního řetězce, ve dvou případech se jednalo o kavárnu, v jednom o blíže nespecifikovanou prodejnu.
Podle Žáčka například nakupující v prodejně diskontního řetězce Lidl v Praze 4 uvedl, že pečivo zde nebylo podle vyhlášky označeno vůbec. Personál navíc tvrdil, že o novém předpisu nic neví.
Mluvčí Lidlu Lucie Borovičková to odmítá. "Rozpékané pečivo je označeno dle požadavků platné legislativy. Prověřili jsme tuto prodejnu, na niž zákazník upozornil, a vše zde bylo v pořádku. Požadované informace jsou již déle než týden viditelně uvedeny na cenovce daného pečiva," dodala.
Zákazník prodejny řetězce Spar v České Lípě si zase stěžoval na příliš malé a nečitelné písmo. SZPI všechny podněty prověří. Kopřiva nevyloučil možnost následného zahájení správního řízení s obchodníky. Pokud by byly jednotlivé případy kvalifikovány jako klamání zákazníků, může hrozit obchodníkovi až třímilionová pokuta.
Inspektoři kontrolují dodržování nové vyhlášky také v rámci standardních kontrol. Zvláštní akce na dodržování předpisu neběží ani se nechystá. "Kontroly se provádějí na základě plánu řízení rizik, stejně jako na základě standardního plánu, přičemž neopomíjejí ani právě vydanou vyhlášku vztahující se k pečivu," podotkl Žáček.
zdroj: ČTK