Ještě v roce 2008 byl podíl českého hlavního města na celkovém turistickém ruchu 35,7 procenta, letos to bylo téměř 40 procent. Praha takto ukrajuje z podílu ostatních regionů. "Jediné tři kraje, které si dokázaly udržet svůj podíl na návštěvnosti ČR, jsou kraje Středočeský, Karlovarský a Plzeňský," uvedl analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek ze společnosti Mag Consulting.
"Kraje navštěvují především turisté z blízkých zemí, jejich počet je v zásadě stabilní. Do Prahy míří návštěvníci ze vzdálenějších trhů, včetně tzv. emerging markets, které mají vysoký růstový potenciál. Jejich dynamika je rychlejší, proto procentuálně počet turistů Prahy oproti regionům narůstá," řekla ČTK mluvčí agentury CzechTourism Alice Dvořáková.
Podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří ČR Jana Papeže evropští turisté šetří, zkracují své dovolené a do regionů už nejedou. "Zároveň se zatím nepodařilo najít marketingový klíč k regionům - jasné a přesné sdělení argumentů, proč by turisté měli do regionů cestovat. Řadě regionů chybí jasná vize o jaké turisty se vlastně chtějí ucházet a bez takové vize není možné úspěšný marketing postavit," uvedl.
Praha dokáže turistům nabídnout dobré ubytování za dobrou cenu a řadu zážitků. V tom regiony podle Papeže zaostávají a vývoj v nich jde pomaleji, než by bylo potřeba. V regionech také chybí především dobrá spolupráce podnikatelů v cestovním ruchu.
"Všichni touží po turistech a každý z nich se je snaží oslovit, ale nemluví společnou řečí, utrácejí peníze za marketing jednotlivě a nekoordinovaně a často si protiřečí. Bez jasné a společné koncepce nemohou v konkurenci regionů v Rakousku, Německu, Francii, či Skandinávii uspět," dodal Papež.
Podle agentury CzechTourism o regiony začínají mít velký zájem turisté z Ruska či Číny. "Vzhledem k tomu, že ruští turisté se k nám vrací, je zde velký potenciál pro zvýšení návštěvnosti v regionech," dodala Dvořáková.
Ministerstvo pro místní rozvoj už dva roky připravuje nový zákon o cestovním ruchu, vláda by ho mohla projednat ještě letos. Podle MMR má být podstatou nové normy právě podpora rozvoje cestovního ruchu v regionech na základě spolupráce privátního a veřejného sektoru. Zákon má vytvořit systém řízení a financování, kdy by se na podpoře cestovního ruchu stejnou měrou podílel stát, kraje a turistické regiony.
Česko také mění styl i koncepci své propagace. CzechTourism představuje ČR jako zemi, kde je možné objevit neomezené množství příběhů a prožít zde příběhy vlastní. Pilotním projektem je kampaň Česko: Místo pro váš příběh. Od roku 2013 agentura spustí projekt Rebranding, jehož hlavním cílem je zvýšit povědomí o značce Česká republika i na vzdálených trzích.
zdroj: ČTK