Místo katalogu internet, tak dnes Češi plánují dovolenou

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) dnes představuje výsledky průzkumu na téma návyky Čechů při plánování dovolené. Průzkum byl realizován jako součást komplexního šetření mezi spotřebiteli a potvrdil, že stále více Čechů plánuje, ale také nakupuje dovolenou prostřednictvím internetu.

Internet je nedílnou součástí moderního životního stylu a to se zrcadlí také ve výsledcích šetření zhotoveného pro APEK. Podle průzkumu Asociace využívá internet k vyhledávání informací o dovolené až 89 % Čechů. Velkou roli v rozhodování hraje také doporučení od přátel a známých, až poté sáhnou Češi po katalogu cestovních kanceláří.

Jak plánují Češi dovolenou
“Úspora času a peněz jsou atributy, kterých si spotřebitel při online nakupování nejvíce cení.” říká Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK). I přesto celých 14 % respondentů letos, zřejmě z úsporných důvodů, dovolenou neplánuje. 
 
Více než polovina (59 %) z nich uvedla, že si prostřednictvím internetu zajišťuje v rámci plánování dovolené vhodné ubytování. Dopravu na vybrané místo pak 34 % respondentů a rezervaci kulturního vyžití předem (například vstupenky do muzeí a galerií) 13 % oslovených. Cestovní kancelář, která by uskutečnila jejich dovolenou snů, hledala na internetu pětina respondentů (20 %).  
 
Nákupy před dovolenou
Nižší cena zboží a služeb na internetu je pro spotřebitele lákadlem nejen před Vánoci, ale také v sezóně dovolených. Z průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) ale vyplynulo, že více než polovina respondentů (54 %) nevyužívá při plánování dovolených speciální srovnávače cen. Také 46 % z nich uvedlo, že pro ně dovolená není impulsem k nákupu zboží. Na dovolenou si nakupující respondenti prostřednictvím internetu nejčastěji pořizují oblečení (33 %), obuv (21 %) nebo vybavení na outdoor a ke stanování (13 %).
 
S kým na dovolenou
“V cestovním ruchu je velmi patrný trend přesunu podnikání na internet. V minulém roce investovalo několik renomovaných cestovních agentur právě do zkvalitnění internetových služeb,” upřesňuje výsledky průzkumu Vetyška. V případě, že se spotřebitelé rozhodnou pro pořízení zájezdu přes internet, vybírají si nejčastěji u online cestovních agentur invia.cz (61 %) a dovolena.cz (50 %) či využijí služeb cestovního portálu českého vyhledávače sdovolena.cz (26 %).
 
O průzkumu
· Realizováno společností MediaResearch technikou jednotného dotazníku prostřednictvím internetového sběru.
· Terénní sběr dat probíhal od 2. do 4. května 2012 na vzorku 526 respondentů (internetová populace ČR starší 15ti let)
· Výzkum probíhal jako jednorázový uzavřený sběr dat.