Lidé se během lockdownu naučili řešit své záležitosti online
Za poslední rok došlo v Česku k výraznému nárůstu počtu nově založených datových schránek, díky kterým je možné řešit komunikaci s úřady elektronickou formou. Na situaci se přitom výrazně podepsalo dění kolem lockdownu, kdy se lidé musí vyhýbat veřejným místům a úřady mají omezené otevírací hodiny. Vliv má ovšem také rostoucí nabídka služeb eGovernmentu, která přináší stále více výhod, a zejména mladší generace tak začínají preferovat řešení úředních záležitostí přes internet před klasickou návštěvou úřadů a čekáním s pořadovým číslem ve frontách.
Komunikace s ČSSZ, VZP, finančním úřadem, rodičovský příspěvek i automatické upozornění na blížící se konec občanského průkazu, cestovního pasu nebo STK. Datová schránka a služby eGovernmentu vám usnadní život v mnoha ohledech. Výhodou je především fakt, že zřízení datové schránky je rychlé a snadné. Stačí navštívit kontaktní místo veřejné správy Czech POINT, které najdete nejčastěji na poště nebo na městských úřadech, a obsluha přepážky vám na počkání a zdarma založí novou datovku, jejíž provoz je rovněž zcela bezplatný. Se svou datovou schránkou potom získáváte mimo jiné také přihlašovací údaje, které můžete využívat jako způsob přihlášení k některým online službám.
Pokud již vlastníte aktivovaný elektronický občanský průkaz nebo jiný způsob k prokázání elektronické identity, můžete si datovou schránku snadno a kdykoliv založit i v Portálu občana a nemusíte chodit na Czech POINT. Portál občana vám zároveň umožní na jednom místě přístup k online službám státu nebo portálu vaší obce a poskytne přes datovou schránku bezpečnou a důvěrnou komunikaci s veřejnou správou. Zejména pro mladší generace už představuje tento způsob vyřizování úředních povinností naprostou samozřejmost, díky internetu šetříte svůj čas a neběháte kvůli každému formuláři na poštu nebo úřad osobně. Pro pohodlné a bezpečné přihlašování do Portálu občana, datové schránky a k ostatním službám veřejné správy doporučujeme používat mobilní aplikaci Mobilní klíč eGovernmentu. Aplikaci si můžete zdarma stáhnout, následně aktivovat datovou schránkou a ihned začít používat.
A jaké situace například vyřešíte z domova za několik minut?
Bodový stav řidiče i platnost řidičáku
Udělali jste přestupek a nevíte aktuální stav svého bodového hodnocení? Nemusíte na úřad ani poštu. Když několikrát za sebou překročíte rychlost a bojíte se, že brzy nasbíráte plný počet bodů, pro výpis bodového hodnocení řidiče byste museli navštívit kontaktní místo veřejné správy „Czech POINT“ – např. obecní úřad nebo poštu. Pomocí datovky ale máte možnost zjistit bodové hodnocení řidiče z domova, zdarma a během několika málo minut. Stačí se datovkou nebo jiným způsobem k prokázání elektronické identity přihlásit do Portálu občana, kde si můžete obstarat výpis bodového hodnocení do datové schránky, nastavit zasílání upozornění na konec platnosti řidičského průkazu nebo nahlédnout k vašim údajům vedené v kartě řidiče.
Potřebujete výpis z rejstříku trestů? I to není problém
S hledáním práce přichází na řadu také obstarávání různých potvrzení, mezi která u některých zaměstnání patří výpis z Rejstříku trestů. Příkladem je třeba profese učitelů a pedagogických pracovníků, protože pracují s dětmi, požaduje zaměstnavatel trestní bezúhonnost a žádá o předložení výpisu z Rejstříku trestů. Na úřad ani poštu ovšem nemusíte, stačí z domova v Portálu občana podat online žádost přes datovou schránku a výpis zdarma během několika minut obdržíte do datové schránky.
Rodičovský příspěvek bez front
Úřední povinnosti mohou nyní online řešit i ženy na rodičovské dovolené, pro které může být datová schránka významným pomocníkem při žádosti o rodičovský příspěvek. Když nemáte po ruce nikoho, kdo by vám dítě pohlídal, všechny maminky na mateřské dovolené ocení, když si mohou zažádat o příspěvek pohodlně z domova. Stačí jednoduše podat vyplněnou žádost s potřebnými přílohami datovou schránkou přímo z portálu MPSV. Komunikace s úřady je navíc vždy zdarma a dodání zprávy příslušnému úřadu je vám garantováno.
Pošta v datové schránce
Potřebujete odeslat důležitou smlouvu nebo fakturu? Přes datovou schránku můžete komunikovat s právnickými i fyzickými osobami prostřednictvím poštovní datové zprávy. Šetříte tak cestu na poštu i náklady. Navíc vám garantuje včasné a bezpečné doručení veškeré korespondence, která je považována za doručenou už okamžikem přihlášení příjemce do datové schránky. Poštovní datová zpráva zcela nahrazuje běžnou písemnou korespondenci a je elektronickou obdobou doporučené zásilky. Příjem zpráv navíc jednoduše povolíte v nastavení ve vaší datové schránce. „Stále zaznamenáváme růst počtu uživatelů datových schránek a také zájem o služby eGovernmentu na Portálu občana, proto se snažíme průběžně rozšiřovat nabídku, abychom lidem v komunikaci s úřady mohli nabízet maximální pohodlí,“ říká Ing. Roman Vrba, ředitel odboru eGovernmentu ministerstva vnitra.