Čí zájmy chrání makléř při prodeji nemovitosti?
Pokud je můj klient prodávající, kopu výhradně za něj? Nebo kopu také za kupujícího? Nebo to má být vyvážené a zavděčit se oběma?
Tuto otázku nám položil právník na začátku školení o právních kostlivcích v nemovitostech a ruce se zvedaly různě. Zřejmě nenajdeme jasnou odpověď , takže Vám povím, jak to mám já a proč.
Pokud je můj klient prodávající, kopu výhradně za něj. ALE! Mohu se zavděčit oběma např. tím, že právní vadu objevím před prodejem, nebo alespoň minimálně o ní vím a hledím dopředu jak se daná záležitost dá co nejrychleji a nejelegantněji vyřešit.
Šikovný makléř tuto vadu odstraní, nebo minimálně navrhne způsoby, jak tuto vadu nejelegantněji vyřešit. Přesně tak, jak jsem to udělala v případě černé stavby na pozemku s rodinným domem, který jsem nedávno prodala.
Samozřejmě, že pokud se týká kupních smluv, snaha je, aby smlouvy byly oboustranně vyvážené. Nicméně pokud si kupující klade jakoukoliv podmínku, at‘ už oprávněnou, nebo ne, není důvod mu nevyhovět, pokud to stále chrání zájmy mého klienta (v tomto případě Prodávajícího). A pokud to jeho zájmy nechrání, tak si klademe proti – podmínku v zájmu maximální ochrany prodávajícího. Anebo, v krajním případě, kupcovu podmínku odmítneme. Dobré nastavení kupní smlouvy je klíčové.
Jen tak mimochodem, on se i ten právní kostlivec může objevit v průběhu procesu prodeje nebo procesu převodu nemovitosti na nového majitele . Je to věc nepříjemná, ale vše je řešitelné. A v případě, pro mne, dočasného problému je tu proaktivnost makléře, aby zjistil problém a dohodl nejelegantnější řešení poté. Samozřejmě to znamená lítání po úřadech, komunikování se zástupci stavebního úřadu, katastrálního úřadu, právníky, geodety……ale, to už je naše práce.
Mějte krásný den. A vězte, že pokud byste něco potřebovali, napište, nebo zavolejte.
První krůček je na Vás, s tím ostatním Vám pomůžu. Věra